Und noch ein Fahrzeug aus dieser Zeit (1930), zumindest der Aufbau ist auch vergleichbar. Es handelt sich allerdings hier um ein Elektroauto von Hansa-Lloyd.
Auch hier die vergitterten Fenster !
Hier auch noch ein Paar Infos einer schwedischen Seite zu der hier stark verdaechtigten Firma Bergmann Berlin, die uebrigens
auch E-Autos fuer die Post baute, koennten also gewisse Aehnlichkeiten sein.
"Firmaet Bergmann Elektrizitätswerke AG utenfor Berlin startet produksjon av elektriske biler i 1907. Fra 1908 også biler med bensinmotor. Og fra 1909 produserte de modeller fra franske Métallurgique, under navnet Bergmann-Metallurgique. Produksjonen av bensindrevne biler ble stoppet i 1922, mens man fortsatte å bygge elektriske varevogner fram til 2. verdenskrig. Disse varevognene ble mye brukt av det tyske postvesenet. Bergmann-bilene ble også markedsført under navnet Fulgura.
(Også et firma i Gaggenau lagde biler under navnet Bergmann, men Gaggenau er i den vestlige delen av Tyskland)."
Leider ist mein schwedisch eher rudimentaer, aber soweit ich lese, haben die seit 1907 E-Autos, ab 1908 unter Bergmann-Metallurgiqe auch bis 1922 Benzinautos gebaut, danach versuchte man sich bis zum WK 2 mit E-Autos, insbesondere fuer das deutsche Postwesen, unter dem Namen Fulgura.